Vad hade den elektroniska musiken varit utan Kraftwerk? Det tyska bandets betydelse för hur musik låter idag går knappast att överskatta. Bandets innovationer under 1970-talet gav världen en palett för hur elektronisk musik kunde komponeras och hur den skulle låta.
Kraftwerk bildades i Düsseldorf 1970, i vad som då var Västtyskland. Medlemmarna då var Ralf Hütter och Florian Schneider, och det var också de som skulle fortsätta att vara gruppens centrala medlemmar och konstnärliga nav ända fram till 2009.
Under bandets första år gjorde de musik i den genre som senare skulle kategoriseras som krautrock. Det var de inte ensamma om. Andra grupper som verkade i samma musikaliska landskap var bland andra Neu!, Can, Tangerine Dream och Faust. Som musikgenre är krautrock på det hela stora grundad i rockmusiken, dess mest utmärkande drag är relativt långa låtar som förankras i stabila och framåtdrivande trumbeat.
Kraftwerk var redan från början bland de bättre banden bland sina genre-kamrater, men det skulle ta några år innan de utvecklades till att bli sant revolutionerande. Detta sammanföll med att de 1974 fick nya bandmedlemmar. Wolfgang Flür kom med i bandet som trummis och Karl Bartos på synth och sång.
Flür skulle visa sig vara en mycket viktig beståndsdel i det sound bandet började utveckla. Under de år de hittills hållit på hade de spelat med ett flertal trummisar. Problemet, enligt Hütter och Schneider var dock att de flesta trummisar hade för flashig stil, det vill säga att de ville spela för ”mycket”. I Flür fick de en trummis som utan problem kunde upprätthålla ett monotont beat på de enkla elektroniska rytminstrument de började använda.
Kraftwerks sanna storhetstid får sägas vara åren från mitten av 1970-talet fram till början av 1980-talet. Det var då de släppte plattor som Autobahn, The Man-Machine, Computer World och Trans-Europe Express. Hur betydelsefulla de skivorna var får man en uppfattning om när man tänker på att de influerade storheter som David Bowie, Gary Numan och många andra. Vad som inte är lika uppmärksammat är att Kraftwerk dessutom hade ett enormt inflytande på den gryende hip hop- och rap-scenen som växte fram i USA under början av 1980-talet.
Under 1980-talet skulle bandets produktion avta. Till följd av detta slutade Flür och Bartos i bandet. I alla fall den förstnämnde av dem har senare sagt att detta delvis berodde på att produktionstakten blev såpass långsam. Schneider och Hütter började helt enkelt bli för mycket av perfektionister.
Kraftwerk turnerar fortfarande i världen, men idag är Hütter den enda kvarvarande medlemmen från storhetstiden. Florian Schneider avled 2021 av cancer. Det var längesedan bandet verkligen låg i framkant i musikvärlden, men deras liveshower uppskattas fortfarande som de multimediala och events i stor skala som de har kommit att bli.